Ačkoliv se jedná o dvě technologie motorů s velice podobnou stavbou i vlastnostmi v modelových podmínkách, tak často bývá jejich praktické využití velice specifické. Jsou případy, ve kterých najdeme používány jenom kartáčové motory, nebo naopak takové kde se bavíme o bezkartáčových motorech jako o nejlepší volbě.
Ať už se ale bavíme o první nebo druhé možnosti, tak jsou elektromotory s konkrétní technologií tím, co pro nás může být jednoznačně největším dilematem i v našich systémech. Dnes vám proto představíme funkci elektromotorů a zároveň i zásadní rozdíly mezi kartáčovými a bezkartáčovými.
Jaká je základní funkce elektromotorů
Jednotlivé druhy elektromotorů jsou sice mírně rozdílné v tom, jakým způsobem pracují, ale všeobecně se dá bez přehánění říci, že jsou elektromotory rozhodně postaveny a stejném modelu funkce. Všechny elektrické motory Bühler fungují velice jednoduše na bázi vyrovnávání magnetických sil a elektrického napětí. Ve zkratce to funguje tak, že se pomocí vinutí dodává proud do vnitřku motoru, kde jsou umístěny pevné či pohyblivé magnety. Vzniklé pole začne působit to, že se začnou odpuzovat magnety v motoru, přičemž jedinou možnou trajektorií odpuzeného magnetu je právě kruhový oběh.
Komutátorové elektromotory s vysokými výkony
U komutátorových motorů většinou můžeme počítat s tím, že budeme mít opravdu efektivní přenos točivého momentu a zároveň i vyšší efektivitu v menších otáčkách. V tomto případě je to dáno především tím, že jsou komutátorové DC motory Bühler roztáčeny za soustavy komutátorů, které reagují na magnety ve vinutí. Díky tomu je tady vyšší možnost realizovat výkony na nižších otáčkách, protože je reaktivita motoru na libovolné změny mnohem vyšší.
Bezkartáčové populární motory
Mnohem populárnější jsou v současnosti ale bezkartáčové motory. Právě kartáče neboli komutátory, tady vůbec nejsou. Jedná se o práci pevných magnetů, které jsou ideální pro funkci na vysokých až extrémních otáčkách. Díky tomu tak EC motory Bühler nepotkáte moc často v pomalejších mechanismech, ale naopak budou vždycky základem mechanismů o vysokém standardním výkonu, kupříkladu ve větráčcích.