
Podle mnoha věrohodných zdrojů se píše historie společnosti Apple od roku 1976, kdy byla založena třemi osobami, Jobsem, Wozniakem a Waynem. Poslední z jmenovaných ovšem firmu záhy opustil. Samotné pojmenování podle Jablka pak vymyslel Jobs, strůjce také mnoha z dalších původních myšlenek a dnes již uznávaný otec filozofie a směrů společnosti. Zajímavostí je, že počáteční kapitál činil pouhých 1300 dolarů, které byly získány z prodeje Jobsova postaršího automobilu a Wozniakovy „vychytané kalkulačky“.
Finanční třesk
Se vstupem na burzu v roce 1980 nastal obrovský finanční zlom. Konkrétně největší akcionář Jobs vydělal v podstatě okamžitě 217 milionů dolarů, další z hlavních akcionářů Mike Markkula pak celých 203 milionů. Společně s nimi výrazně zbohatli také první ze zaměstnanců a mohl začít boom dnes již proslulé společnosti s miliardovými ročními obraty a tisíci pracovníků, kteří se podílí na jejím chodu.
Za prvotním obrovským úspěchem na burze stál hlavně model počítače Apple 2, díky němuž bylo společnosti umožněno velmi rychle expandovat. S obrovským vzestupem se ale objevily první nešvary, stále méně tolerance k názorům konkurentů, ale také názorům samotných obchodních partnerů či dokonce spolupracovníků a zaměstnanců. Jedno je však jisté, již v 80. letech se stal Steve Jobs v podstatě kultovní osobou nejen amerického, ale také celosvětového bussinessu s výpočetní technikou. A nelze mu upřít, že byl již tehdy výrazným průkopníkem nových technologií. Relativně brzy se z něj stala legenda.
Problém s cenou a ústup za slávy
Apple i nadále vydělával na burze velké peníze, avšak kolem roku 1981 se zde již objevil první z velkých konkurentů, společnost IBM, která představila svůj nový počítač, nutno říct o dost levnější než PC od společnosti Apple. A to samozřejmě znamenalo značný pokles tržní hodnoty, na druhou stranu si Jobs a jeho spolupracovníci uvědomili, že svým zákazníkům musí nabídnout víc. Dodnes platí, že zařízení od Apple jsou sice často cenově výše, než je tomu u konkurence, přes to mají obrovskou základnu uživatelů, kteří na ně zkrátka nedají dopustit.
John Sculley
Vraťme se ale k počátku 80. let, kdy se po strmém vzestupu dostala firma Apple do určitých potíží. Jobs proto přišel s progresivním nápadem dosadit do vedení kvalitního odborníka na marketing a PR a vybral si poněkud nečekané jméno. John Sculley, prezident společnosti PepsiCola se sice nechal z počátku trochu přemlouvat, nakonec ale kývnul a byl to významný milník pro Apple.
I díky naléhavosti Jobse a nemalým finančním částkám, které létaly vzduchem, se nakonec povedlo Sculleyho přesvědčit. Aby taky ne, díky štědrosti Steva Jobse, který mu nabídnul v podstatě doživotní finanční zajištění a také dlouhou budoucnost rozvíjejícího se světa technologií, na tuto nabídku kývnul.
Společnost Apple nabrala nový směr a postupem času se z ní stal gigant, který se dnes již zdaleka nevěnuje pouze výrobě osobních počítačů. Jejím krédem se stala zároveň myšlenka starat se o své zaměstnance tak, aby byli šťastní a maximálně kreativní. Při tom všem se také významně podílí na zrychlení vývoje moderních technologií z globálního hlediska.
Autor: Martin Doležel