Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Peníze

Sedačkovné pro zájezdovou autobusovou dopravu menších firem

Důsledky koronavirové krize jsou různé, v drtivé většině případů pak negativní. Pro spoustu firem mohou být dokonce likvidační. Mezi nejvíce ohrožené segmenty se řadí také zájezdová autobusová doprava, kde ztráty, zejména na jaře a v létě, byly vskutku obrovské. Ministr dopravy, hlavně na popud sdružení dopravců, avizoval, že by měl být zaveden speciální program pro jejich podporu, takzvané „sedačkovné“. Inspiraci můžeme hledat u německých dopravců, kde již byla tato podpora zavedena. 

Podpora především pro menší dopravce

Sedačkovné počítá s dotacemi hlavně pro menší a rodinné firmy, které se ocitly až v existenčních finančních potížích. Dalo by se srovnat s podobnými dotacemi pro hotely a penziony, jen s tím rozdílem, že přidělená podpora nebude vycházet z počtu lůžek, ale z počtu sedaček v dopravním prostředku. Jinak řečeno, mělo by to fungovat tak, že výše přidělených peněz se bude odvíjet od počtu možných přepravovaných cestujících. 

Koronavirus v nejvíce zatěžované sezóně zasáhl mnoho takových firem a některé z nich dokonce zbankrotovaly, mohlo by se tedy jednat o významnou pomoc nejen pro samotné dopravce, ale ve finále také pro jejich zákazníky. Pokud si uvědomíme, že zájezdové autobusy profitují především z období od března do června, musí nám být jasné, že právě toto byla doba nejvíce zasažená koronavirovou pandemií. Dokonce došlo i na několik sebevražd, v „lepším případě“ se podnikatelé ocitli v exekučním řízení. 

Pokrytí základních výdajů

Je zřejmé, že sedačkovné nebude pro většinu zájezdových dopravců spásným řešením, dle názoru některých odborníků, a konec konců i samotných majitelů dopravních společností, by mělo být cílem alespoň pokrytí základních výdajů. Mezi ně se řadí kupříkladu silniční daně, peníze na údržbu a služby, výdaje za energie, leasingové splátky za vozy či povinné ručení. 

Mnoho podnikatelů v autobusové dopravě má tedy již teď jasno. Pokud se podaří sedačkovné efektivně zrealizovat, což bohužel není jisté, podobně jako u jiných deklarovaných dotací pro podnikatele, s nimiž máme zkušenosti z období minulého, pro mnohé se bude jednat o významnou podporu nebo dokonce záchranu v následujících měsících. 

Budou dotace spravedlivě rozděleny?

Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA bude rozdělení sedačkovného pro jednotlivé provozovatele autobusové dopravy, zejména té zájezdové, spravedlivé. Tento názor ale nesdílí zcela všichni dopravci. Mělo by se totiž přihlížet především k již zmiňovaným počtům sedaček, ale také k emisní třídě autobusů, která úzce souvisí s věkem a technickým stavem samotných vozů. Dle některých názorů takto budou poněkud znevýhodněni majitelé starších autobusů, jejichž emisní třídy jsou trochu jinde než u novějších, navíc často vyžadují vyšší provozní náklady. 

Tak uvidíme, jestli budou sliby ministra Havlíčka naplněny a nevzniknou podobné spory, jako tomu bylo v případě dotační podpory podnikatelů. Tento program je totiž nesmírně administrativně náročný pro menší podniky, zatímco větší firmy na peníze dosáhly paradoxně snáze.

MK Redakce

Přinášíme vám pravidelné zajímavosti ze světa automobilů, sportovní novinky, aktuality o technologiích a mnoho dalšího článků. Každý si přijde na své.

Související články

Back to top button