Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Technologie

Kam se poděly tolik slibované solární automobily?

Už je tomu slušná řádka let, kdy se v pánských moto časopisech hojně objevovaly futuristické články a fotografie návrhů solárních automobilů. Srdce nejednoho muže plesalo nad onou scifi technologií, jejíž propagátoři a potenciální výrobci slibovali, že za pár let už se budou takových aut po silnicích prohánět miliony. Realita je ale trochu jiná, a podobně, jako se dosud neprosadila auta na vodík, rovněž solární automobily jsou zřejmě ne právě slibnou písní vzdálené budoucnosti. Namísto nich tu máme elektromobily. Ani ty ovšem dosud moc nepřesvědčily, i když jejich vývoj jde kupředu, a tak se dá očekávat, že v horizontu pár desetiletí by mohly skutečně nahradit auta se spalovacími motory. 

Důvody, proč se dnes běžně neproháníme v solárních autech, jsou zřejmé, za prvé se zjistilo, že samotná výroba takových automobilů je dosti složitá a drahá. Překvapivě také jejich provoz a údržba se ukázaly jako nákladné. Solární panely vyžadují velkou plochu, a výsledkem jsou mnohdy trochu „crazy“ až bizarní konstrukce. Samotná technologie pohonu s pomocí solárních panelů funguje dosti komplikovaně a když si k tomu přičteme také nevyzpytatelné přírodní podmínky, není divu, že si musíme ještě počkat. 

To ale neznamená, že by se v současnosti více či méně neexperimentovalo. Někteří výrobci tak nabízí u svých vozů solární prvky a pořád nevymizeli oni pionýři, kteří v solární auta bezmezně věří. Spíše v autosalonech, než na cestách, se tu a tam objeví nějaký ten model, bohužel v drtivé většině se jeho sériová výroba nakonec zadrhne. 

Solární střechy

Solární pohon tedy zatím není moc reálný, i tak se již na trhu objevila auta se solárními panely, zabudovanými ve střešní části, lépe řečeno ve střešním okně. Bylo tomu tak třeba i u Škody Superb, kde byla získaná energie přenášena k pohonu klimatizace. 

Rovněž populární Toyota Prius u některých modelů použila solární střechu. Ba dokonce, jeden z posledních typů Priuse je vybavený solárními články značky Panasonic, s již poměrně slušným výkonem 180 W za hodinu, pochopitelně při předpokladu slunečního svitu. Vzhledem k tomu, že například ve Střední Evropě svítí slunce průměrně 5 hodin denně, z výpočtů vyplývá, že takto můžete ujet ročně až 2000 kilometrů. Jistě, není to moc, ale možná se přeci jen blýská na lepší časy. 

Také je potřeba uvědomit si, že solární panely se u aut nabíjí nejen během jízdy, takže není moc vhodné parkovat v garáži. 

O solárním pohonu uvažují také další výrobci, jako například Audi, setkat se s ním můžete u supersportů Fisker a některých dalších modelů vozů. Jistotou zůstává, že pokud by se vskutku podařilo proměnit koncepty a pokusy v realitu, solární auta by pravděpodobně byla mnohem úspornější na provoz a vůči přírodě, a to nejen ve srovnání s konvenčními automobily, ale také s těmi elektrickými. Budoucnost ukáže. 

MK Redakce

Přinášíme vám pravidelné zajímavosti ze světa automobilů, sportovní novinky, aktuality o technologiích a mnoho dalšího článků. Každý si přijde na své.

Související články

Back to top button